Geselecteerde kunstenaars

Nel Bonte

Beeldend kunstenaar

°1986, Roeselare

Woont en werkt in Antwerpen

Selectie Tentoonstellingen:

2023 ‘KamersvanZé’, Van Schoonbekestraat, Antwerp Art weekend, Antwerpen (B) (groepstentoonstelling)

2023 ‘Oreilles géometrique’, CC Stroming, Berlare (B) (solotentoonstelling)

2022 ‘Dance and performance art video, Regauche, Brussel (B) (groepstentoonstelling)

2022 ‘KERK’, gecureerd en collectie Nick Ervinck, Middelkerke (B) (groepstentoonstelling)

2022 ‘Paperwork II’, ism Caps, Oostende (B), (groepstentoonstelling met private collectie van Roger Raveel)

2021 ‘Les invités’, Rivoli, ism Caps, Brussel (B) (solotentoonstelling)

2021 ‘De Biënnale van ideeën’ gecureerd door Hans Martens, Menen (B) (groepstentoonstelling)

2021 ‘Storms end somewhere’, Galerie Pinsart, Brugge (B) (solotentoonstelling)

Selectie geïntegreerde kunstwerken:

2022 ‘Looking back, looking forward’, Hemiksem (B)

2020 ‘Doef’, Ons Zonneke, Landen (B)

Selectie residentie:

2021 Saeftinghe, in samenwerking met CBK Zeeland en WARP (NL)

2019 There is A storm copy that, Ant werp ART, in samenwerking met Frans Masereel Centrum (B)

2019 Werkbezoek, in samenwerking met het Jan Van Rijswijckcentrum en WARP, Ljubljana (SI)

Selectie prijzen:

2022 Cultureel Ambassadeur, Roeselare (B), laureaat

2013 Prijs Godecharle, Brussel (B), Laureaat

    

Website

Nel Bonte gaat op zoek naar de grens tussen sculptuur, architectuur en scenografie. Interpretatie en het opnieuw construeren van een bestaand classificatiemodel vormen de basis. Hierbij kan de betekenis of functie van de herkenbare vormentaal van een dagdagelijks object worden herzien.
Er ontstaat een nieuwe betekenis, zowel inhoudelijk als vormelijk. Dit resulteert in een serie van sculpturen die veel weg hebben van schaalmodellen waarbij interactie met het publiek een deel van het onderzoek/oeuvre vormt.

De Locatie waar haar werk zal plaatsvinden wordt telkens opnieuw in vraag gesteld.
‘De fysieke ruimte’ krijgt hierbij een inhoudelijke betekenis.
Tegenstellingen zoals ‘Toeval’ en ‘Experiment’ worden tegenover elkaar geplaatst. De locatie van het werk wordt een noodzakelijk, symbolisch gegeven.

De keuze om in situ te werken, het in scene zetten van de whitecube van een galerie/museum, of fotografie als medium te gebruiken als representatiemodel, wordt hierbij ondervraagd.
Hierdoor blijft ze een nieuwe betekenis geven aan enerzijds het inhoudelijke, de vormelijke huid van haar oeuvre en anderzijds aan de fysieke ruimte. Beide interageren met de toeschouwer of met de publieke ruimte.

Dit symbolische proces vormt de basis van een oeuvre dat gekenmerkt
wordt door het experimentele waardoor het doorheen tijd en ruimte telkens opnieuw wordt onderzocht.